PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
NORA jsou jednou ze skupin dnes zviditelněného metalem a lehkou progresí načichlého dravého hardcoru, tahle skupina se však dá těžko obviňovat z honění trendů. NORA totiž drhli svůj styl již v dobách, kdy nikdo ani netušil, že i pro metalové fanoušky může být zajímavá a akceptovatelná hudba vycházející tak silně z HC kořenů. Časy se však mění, a tak jsem se rozhodl tyto „dělníky“ svého stylu ocenit recenzí sice již více jak dva roky staré, přesto stále aktuální desky.
Hudební snahy maníků z New Jersey se táhnou již od minulého století a už v té době byli NORA skupinou, která stylovou příslušností sice jasně náležela do uřvané corové branže, přesto nepatřila do stáda old school kapel. Avšak ani new school není přesně ten styl, co tihle dravci hrají. Montují sice do své hudby hodně metalových vlivů, převážně však jde o brutálnější thrash/death, a i proto se jejich tvorba nedá zařadit do klasické metalcorové škatulky. Z metalu jsou totiž použity jiné prvky než líbivé melodie, NORA využívají dravé progresivnější postupy a přirozeně nalepují na uřvanou hardcorovou kostru často až psychopatické výjezdy kytarového řádění i rytmických zauzlenin. Vše však dělají s opatrností starých harcovníků, kteří vědí, že nic se nemá přehánět. A tak své agresivní rozevláté výbuchy kreativity (třeba hned úvodní „The Goddamn Champion“) kompenzují stravitelnějšími a přímočařejšími jízdami (například „I Should Have Sent Flowers“ nebo „That´s A Good Looking Machine“). NORA jsou prostě takovou hardcorovou koketou, která si strašně ráda hraje se sympatickými chlapci ze sousedství, ale její provokatérství zůstává jen na hranici techtlů, mechtle se nepřipouštějí. Zkrátka nikomu nedá. Pohrává si s metalovými motivy, ale nepřipustí, aby ji tyto ingredience položily na záda. Roubuje do své hudby složitější sekanice typu DILLINGER ESCAPE PLAN, ale nohy přitom nechává pevně u sebe. Drží si svou HC osobnost a občasné přiznání záliby mazlit se s příbuznými kompenzuje jasně deklarovaným odporem k incestu. A tak se prostě chtě nechtě musí konstatovat, že NORA mají osobitost, což v hudebním chápání není nic jiného než neopakovatelná kombinace jednotlivých vlastností a rysů, díky kterým se jinak anonymní tvář ztracená v davu stane osobností.
Z pohledu hodnotící stupnice sice nepůjdu kdovíjak vysoko, a to především proto, že NORA jsou z velké části „jen“ ti dělníci stavějící podstavce, na které si pak své sochy umisťují mnohem dravější a agresivnější bandy, přesto není album „Dreamers And Deadmen“ podřadným materiálem a zaslouží ocenit, neboť bez poctivé práce skupin jako NORA si nedovedu představit úspěch dalších pokračovatelů vycházejících z této scény. Vždyť jak by dnes na metalového fanouška působily skupiny jako BETWEEN THE BURIED AND ME, BREATHER RESIST nebo THE FALL OF TROY, kdyby jim nepřipravily půdu houfy dalších „bezejmenných“ kapel. Zmíněné skupiny, patřící do jakési „druhé“ vlny, jsou sice ve svých projevech značně posunuty různými hudebními směry, vyrostli však na základech scény, kterou reprezentují právě tak trochu umírněnější NORA.
Metalem a lehkou progresí načichlý dravý hardcore šikovně balancující mezi HC tradicí a moderněji pojatým proměnlivějším metalcorem. V podstatě již zasloužilá kapela mající jasno v tom, co chce hrát.
7,5 / 10
Carl Severson
- vokál
Matthew Hay
- kytara
Steve Chladnicek
- kytara
Chris Ross
- bicí
Chris Byrnes
- basová kytara
hosté:
Jay Forrest
- vokál
Cory Kilduff
- samply
1. The Goddamn Champion
2. Scars are Supposed to Last Forever
3. I Should Have Sent Flowers
4. Deadmen
5. Dreamers
6. Two and a Shot of Jack
7. That's a Good Looking Machine
8. Nosferatu
9. Quitters
10. Last One for the Money
Save Yourself (2007)
Dreamers And Deadmen (2003)
Loser's Intuition (2001)
The Neverendingyouline (EP) (1999)
Kill You For A Dollar (EP) (1999)
NORA / THE DILLINGER ESCAPE PLAN (split EP) (1998)
Vydáno: 2003
Vydavatel: Trustkill
Stopáž: 30:42
Produkce: Eric Rachel a NORA
Studio: Trax East
-bez slovního hodnocení-
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.